V pondělí 12. února 2024 jsme se vydali autobusem do akciové společnosti Škoda Auto, a. s. v Mladé Boleslavi. V roce 1895 zde založili Václav Laurin a Václav Klement firmu, která dnes patří mezi přední světové automobilky.
Naše exkurze se skládala ze dvou částí. Nejprve jsme měli možnost nahlédnout do výrobního závodu. Na recepci jsme si oblékli vestu a obdrželi sluchátko pro poslech výkladu průvodců.
Poté jsme nastoupili do autobusu a vjeli do areálu automobilky branou č. 8. Poslouchali jsme výklad paní průvodkyně o historii i současnosti závodu, jeho výrobním programu a plánech do budoucna.
Navštívili jsme dvě výrobní haly. V první hale se prováděla montáž motorů a ve druhé jsme si prohlédli montážní linku na kompletaci vozů. Centrálně řízené přepravní vozíky jsme potkávali na každém kroku. Dodávají potřebné díly a komponenty přímo do regálů k montážní lince. Perfektně fungující výrobní logistika je pro vysokou produktivitu výroby vozů nepostradatelná. Překvapila nás čistota, velké pracovní nasazení zaměstnanců a jejich časové vytížení. V průběhu směny mají zaměstnanci nárok kromě 30 minut na oběd jen na dvě přestávky po 5 minutách.
Druhou částí naší exkurze byla návštěva Muzea Škoda. V těchto prostorech se až do roku 1928 vyráběly automobily a v roce 1995 zde vzniklo zmíněné Muzeum. Vedle osobních vozů sériové výroby zde najdeme depozitář sportovních vozů a prototypů.
Z historie jsme se přenesli do současnosti – ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi bylo loni vyrobeno přibližně 556 000 vozů modelových řad Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq a Enyaq Coupé.